Sommerfugle er smukke, men beh繪ver de lige sidde i min mave?

For nylig var jeg ude og undervise en samling piger i SMIL Horsemanship. Det var en sommer camp i en klub, hvor b繪rn kan komme og hygge med ponyer og ride p疇 dem. Der var slet ingen tvivl om, at pigerne er meget glade for deres pony-tid.

Vi startede eftermiddagen med en fokus繪velse og talte om det her med at v疆re n疆rv疆rende. Det f繪rte til, at jeg introducerede dem til bouncing, som bl.a. hj疆lper til afslapning og grounding. Jeg bruger det selv, som en del af min bek疆mpelse af min rideangst, s疇 jeg spurgte om der var nogen af pigerne, der enten var eller havde v疆ret bange for at ride. F繪r jeg kunne n疇 at blinke r繪g 9 h疆nder i vejret. 9 ud af 14 piger. Jeg m疇 indr繪mme, at det overraskede mig. Det var mange!

 


N疇r angsten f疇r fat

Jeg har valgt at v疆re meget 疇ben om min rideangst. Og den feedback jeg har f疇et viser, at enormt mange lider af rideangst ofte modne damer (t繪r jeg godt sige, for jeg er en selv). Det er m疇ske heller ikke s疇 m疆rkeligt. Vi h疇ndterer store byttedyr, som er gode til at l繪be v疆k fra l繪ven. Og vi v疆lger ovenik繪bet at s疆tte os op p疇 dem. Samtidig er vores balance m疇ske ikke heeeelt s疇 god mere. Og mange har et p疆nt veludviklet bekymrings-gen og et p疆nt veludviklet kontrol-gen.

n ufrivillig afsidning er nok til at rideangsten f疇r fat og uanset 疇rsagen er det mega frustrerende n疇r man igen og igen og s疇 igen m疆rker de pokkers sommerfugle i maven!.

Men nu stod jeg alts疇 med en gruppe b繪rn, hvor ca. 2/3 havde v疆ret eller stadig var bange. Det viste sig, at det st繪rste problem kom af, at skoleponyerne er ret dygtige til at tr疆kke afsted med b繪rnene og det kan man jo sagtens blive noget forskr疆kket af.Heldigvis havde SMIL flere gode m疇der at h疇ndtere det problem p疇, s疇 b繪rnene havde efter workshoppen med b疇de bouncing og SMIL f疇et gode v疆rkt繪jer og de fleste sommerfugle var fl繪jet.

 


Bouncing en k疆mpe hj疆lp

Bouncing hj疆lper dig til at give slip p疇 din vejrtr疆kning og giver god, positiv energi. Uden at dette skal blive for teknisk et indl疆g, s疇 h疆nger det hele sammen med din vagus nerve og signaler til hjernen. Inklusive det signal, der lukker sommerfuglene ind i din mave.

F繪rste gang jeg stiftede bekendtskab med bouncing var da jeg blev uddannet til Horse in Harmony Trainer, hvor vi p疇 alle moduler startede dagen med str疆k繪velser og bouncing, hvilket jeg kunne m疆rke var godt for at f疇 et optimalt mindset og s疇 havde vi ogs疇 en fest med det, for det er lidt som at danse 戊.

Efter endt uddannelse gik det desv疆rre lidt i glemmebogen…. indtil jeg skulle have hj疆lp til min rideangst, hvor jeg som hjemme繪velse skal bounce 3 gange om dagen mindst 5 minutter og gerne 10 minutter pr. gang. Det g繪r en k疆mpe forskel!

Jeg bouncer helst til musik. Om du bouncer til pop fra 80erne, shaman trommer eller i stilhed er fuldst疆ndig ligegyldigt. Bare du bruger vejrtr疆kningen rigtigt og g繪r det til en daglig rutine. Jeg m疆rker mest effekt, n疇r jeg har v疆ret i gang i omkring 8 minutter. Jeg s疆tter mit ur til at vibrere efter 10 minutter s疇 kan jeg slappe helt af og koncentrere mig om 繪velsen uden at t疆nke p疇, hvor lang tid jeg har v疆ret i gang.

 

 

Guide til bouncing:

  1. Stil dig op med ret ryg og armene ned langs siden. B繪j let i kn疆ene, s疇 du ikke over-str疆kker dem og slap helt af.
  2. Tr疆k vejret ind gennem n疆sen og pust ud gennem munden. Tag gerne dybe vejrtr疆kninger helt ned i maven og s疆t en ahh lyd p疇, n疇r du puster ud. Det kan v疆re sv疆rt, hvis du sp疆nder op i k疆ben. I s疇 fald pr繪v at 疇bne munden, s疇 du giver slip p疇 k疆ben. Det sender et signal til hjernen om at slappe af. Forts疆t med at tr疆kke vejret p疇 denne m疇de.
  3. Lav nu sm疇 bev疆gelser op og ned med kn疆ene og g繪r dem st繪rre og st繪rre, s疇 du til sidst st疇r og hopper en smule. M疇ske vil du ogs疇 kunne m疆rke, at maven sp疆nder af og n疆rmest st疇r og skvulper lidt. M疇let er at f疇 kroppen til at slappe af og give slip.
  4. Lav 繪velsen i 5-10 minutter. Har du lyst, s疇 luk 繪jnene imens det g繪r jeg og jeg synes det forst疆rker effekten.

(Kilde: guiden her er skrevet p疇 baggrund af instruktion fra Klaus Veile).

 

Ting tager tid…

Det er ikke sikkert det kommer som en overraskelse, men jeg skriver det lige alligevel. At komme af med sommerfuglene kr疆ver t疇lmodighed. MASSER af t疇lmodighed.

Jeg har arbejdet med min rideangst af flere omgange. F繪rste gang tilbage i 2016/2017 og det gik bedre efter. Men s疇 havde jeg en l疆ngere pause fra ridning. Men s疇 kom tiden da Braveheart skulle tilrides og der var derfor ingen vej uden om.

 

>>> Da verden blev mindre… L疆s mit tidligere indl疆g med gode r疇d om rideangst. Find det her…

 

Det viste sig, at min rideangst l疇 virkelig dybt forankret i mig. Rideangst er enormt begr疆nsende og enormt frustrerende. Men med hj疆lp fra Charlotte Lemming og fra Klaus Veile kan jeg endelig se lys forude. (Lider du af rideangst, kan jeg varmt anbefale b疇de Charlotte Lemming og Klaus Veile). Jeg kan nu skridte og trave i en roundpen uden sommerfugle. N疆ste skridt vi arbejder med er ridebanen. P疇 gode dage i selskab med Charlotte g疇r det ok. Men der er en bid vej til, at jeg lige tager en tur i skridt og trav p疇 ridebanen p疇 egen h疇nd!

For nylig var jeg n繪dt til at s疆tte mig op uden sadel, fordi Braveheart viste tegn p疇 sadel problemer, s疇 jeg m疇tte jeg tjekke om der var forskel p疇 med/uden sadel. Og vi var alene. Det gik super fint. Ingen sommerfugle. Dagen efter satte jeg mig op uden sadel og uden bid for jeg var bange for at min d疇rlige balance (n疇r der ikke var sadel p疇) ville f疇 mig til at hive mere i t繪jlerne. Det gik ogs疇 fint. Ingen sommerfugle overhovedet og jeg har gentaget succesen flere gange. S疇 jeg ved at jeg er p疇 rette vej med bouncing og t疇lmodighed som absolutte n繪dvendige dele af rejsen.

Det har taget mig 6 m疇neder at n疇 til, hvor vi er nu. S疇 der er stadig meget arbejde forude. Men f繪lelsen n疇r vi lykkes med at tage et nyt skridt er eventyrlig!!!!!

I 繪vrigt var der problemer med sadlen. Det er bare S vigtigt at lytte til mavefornemmelsen

 


S繪g hj疆lp!

Lider du af angst uanset hvilken form, s疇 s繪g hj疆lp. Sommerfugle beh繪ver ikke sidde i din mave. De er meget smukkere i det fri.

K疆rlig hilsen
Camilla